Kaikkia pelejä ei vain pysty pelaamaan ja kaikkia ei edes halua. Joskus syynä on se kaikkein yksinkertaisin "ei ole aikaa" ja toisinaan "evvk". Oli syy mikä hyvänsä niin tietyt pelit vain sivuuttaa ihan täysin. Nyt keskityn niihin tapauksiin jotka olen sivuuttanut, syystä tai toisesta.
Jotkut pelit passaa ihan tyhmistä syistä kun taas toiset oikein hyvistä syistä. Ajan puute on varmaan se yleisin syy omalla kohdalla, mutta itse en pidä itseäni niin kovana pelaajana että kaikki pelit jotka vähänkin kiinnostavat on pakko hankkia ja kokea, juurikin siksi, että muitakin harrastuksia ja kiinnostuksen kohteitakin löytyy. Tietyt pelit taas hankkii heti ja ne jyräävät kaikki muut alleen.
Monien pelien kohdalla tilanne on se, että ne voisivat olla aivan hyvin pelattavissa, mutta sitten ne ovat jostakin syystä jääneet sivuun. Kun itsellä on sekä PS+ että Now, niin monien pelien tapauksessa jo hieman miettii että kuinka suurella todennäköisyydellä kyseinen peli tärähtäisi toiseen näistä, sanotaan nyt vaikka vuoden tai parin sisään. Itselläni on varsin monta peliä jotka ovat nimittäin päätyneet toiseen, tai molempiin. Koen itseni vielä sen verran kärsivälliseksi että pystyn kyllä odottamaan sillä ne pelitapaukset joissa välttelisin spoilereita ovat niitä jotka aika varmasti hankin heti niiden ilmestyttyä.
Korostettakoon selvästi sitä että itse olen PlayStation pelaaja joten pelkästään sen valinnan kautta mm. KAIKKI Nintendo pelit. Eli listalle kelpaavat vain ja ainoastaan sellaiset pelit joiden pelaamiseen olisi laitteistoa. Korostan myös että nyt nostan esiin tälläisiä astetta isompia tapauksia tai sellaisia pelejä, jotka enemmän tai vähemmän kiinnostavat tai joilla oli jotakin sellaista tarjottavaa, joka jossakin kohtaa veti hieman huomiota puoleensa.
Pelit joita en juuri edes harkinnut ostavani tai edes kokeilevani jopa mahdollisuuden osuessa kohdalle, eivät mahdu mukaan. Tämä kattaa miltein kaikki urheilu ja rallipelit.
Moneen vaikuttaa myös se että PS Plus palvelu voi tarjota näitä pelejä jotka ajattelen suoraan passaavani. Silloin ne tulevat oitis pelilistalle mahdollisuuksina, joko sitten vain kokeiltavaksi. Tällöin ne vedetään täältä oitis pois.
Undertale
Ghostrunner
NiOh2
Celeste
Judgment
Death Stranding
Kena: Bridge of Spirits
Outer Wilds
Shenmue III
Deathloop
Returnal
Far Cry 6
Horizon: Forbidden West
Elden Ring
Demon's Souls Remake
Ashen
Stray
Yakuza: Like a Dragon
Fallout 76
Anthem
Outriders
Medium
Evil Dead: The Game
Dolmen
Gotham Knights
Ghostwire Tokyo
Back 4 Blood
Cuphead
Far Cry: Primal
Far Cry: New Dawn
Untitled Goose Game
Lord of the Rings: Gollum
Tales of Arise
Atomic Heart
Like a Dragon: Ishin
Callisto Protocol
Disco Elysium
Sifu
Vampire: Masquerade - Swansong
Assassin's Creed: Mirage
24. Greedfall 2
Ensimmäinen Greedfall oli yllättävän hyvä peli, voisi jopa sanoa että mahtui omiin suosikkeihin ilmestymisvuotenaan ja muutenkin huippupelien joukkoon roolipeligenressä. Joten miksi kakkonen tulee jäämään syrjään. Koska siinä luovutaan siitä mikä teki ykkösestä niin hyvän. Tarinaa ei jatketa vaan ajassa mennään taaksepäin ja tyylikkään siirtokuntatyylin sijaan mennään alkuperäisasukastyyliin joka ei vain nappaa samalla tavalla. Tässä pelissä tuntuu olevan kaikki väärät ratkaisut jatko-osan kanssa.
23. Outer Worlds
Fallout: New Vegas tyylistä settiä avaruudessa, ei nyt mitenkään erityisen houkuttelee, vaikka kehuja onkin kerännyt. Ehkä sitten joskus alelaarista tms. Mutta tästä tulee heti sellainen tunne että pelillisesti tämä on askel taaksepäin, joten passaan.
22. Alone in the Dark
Varsinkin demon pelaamisen jälkeen tämä vaikuttaa melko ankealta tapaukselta, mitä tulee varsinaiseen pelaamiseen. Ulkoasu ei ole se toimivin ja muutenkin tästä tulee vähän sellainen kankea pulmapelifiilis, eli ei ole mikään Silent Hill 2 remake joka vaikuttaa jopa hieman kiinnostavalta.
21. No Man's Sky
Alusta asti ollut tämän pelin kanssa suuri epäilys siitä, että tekijät eivät ole ihan täysin rehellisiä pelin skaalassa ja itse hyvän aikaa ennen julkaisua päätin, että en tartu tähän kiinni, koska siitä haistaa liioittelun ja epärehellisyyden. Sean Murray ei ole vielä vilpitöntä anteeksipyyntöä ja tunnustusta esittänyt, niin pelikään ei mahdollisuutta vielä saa.
20. Black Myth Wukong
Koko Matka Länteen tarina ei ole se kiinnostavin eikä muutenkaan tämä mytologia varsinaisesti nappaa, eikä apinakuningas ole myöskään kovin kiinnostava, niin ei tässä pelissä ole oikeastaan mitään sellaista joka keräisi huomiota osakseen.
19. Redfall
Tämän kanssa on ollut vähän epäilevä fiilis heti kun sellainen live service malli on nostanut päätään. Se on sääli koska tekijöiltä löytyy oikein hyviä pelejä.
18. Psychonauts 2
Ykkösen sain joskus Steamissa lahjaksi eikä se nyt mitenkään erityisemmin napannut, joten tuskin tulee tätä kakkosta edes harkittua.
17. Skull & Bones
Pitkän aikaa tämä oli yksi sellainen peli joka todella vaikutti kiinnostavalta ja houkuttelevalta merirosvoteemassa. Mutta nyt kun tämän yhteydessä on noussut esille live service mentaliteetti, niin ei tähän kannata sitten aikaa tuhlata, koska live service on syöpä joka vain pilaa pelejä kuten Marvel's Avengers. Puhumattakaan että tämä on ollut jo niin kauan tekeillä että ei tätä kohtaan ole uskoa varmaan enää edes tekijöillä.
16. Overwatch 2
Sehän on siis aivan sama peli kuin Overwatch, ilman yhtään mitään oikeasti uutta.
15. Tetris 99
Se on Tetristä, taas, joten ei nyt ole juuri intressejä hankkia sitä... taas.
14. Diablo Immortal
Ei isommin löydy syitä edes tämän harkitsemiseen sillä sen verran on negatiivista viestiä ehtinyt tästä jo nyt kuulla.
13. Baba is You
Kivan oloinen idea, mutta pulmapelit eivät ole niintä kaikkein kuumimpia tapauksia niin sivuunhan se sitten jäi. Puhumattakaan että kun nimen ensimmäistä kertaa kuuli, niin sen unohti lähemmäs saman tien. Kerran olen kyllä päässyt kokeilemaan.
12. Elex
Elex II:n kokeiluversion jälkeen kiinnostus tätä peli(sarjaa) kohtaan romahti totaalisesti. Se osoitti hyvin nopeasti että tässä sarjassa ei ole laatua ollenkaan, joten turha edes harkita aiempaa peliä, joka on mitä ilmeisimmin, alkeellisempi.
11. Yakuza: Man Who Erased His Name
Kutsukoot Like a Dragoniksi jos haluavat, se on Yakuza siitä huolimatta. Kun yksikään peli tässä sarjassa ei ole vielä onnistunut todella vakuuttamaan laadullaan, niin kyllä tämäkin tulee sitten jäämään syrjään ja melkovarmaa on myös se, että Infinite Wealth ei ole kovin äkkiä pelilistan kärjessä myöskään.
10. Senua's Saga: Hellblade II
Ninja Theoryn peleistä en maksa mitään. Kokeilen ehkä kun osana PS Plussaa, muuten ei, niin kauan kuin se yksi puupää on siellä johdossa.
9. Scorn
Voi olla että tämä johtuu väärinkäsityksistä, mutta tämä tuo oitis mieleen Agonyn, joka on saanut niin paljon myllytystä osakseen että se oitis vaikuttaa ennakkoajatuksiin. Puhumattakaan että peli ei muutenkaan vaikuta erityisen huolitellulta.
8. Monster Hunter World
Jotakin Monster Hunteria olen pelannut ja tästäkin demoa, minkä pohjalta voin heti sanoa että ei ole kärsivällisyyttä opetella kaikkia pikku seikkoja ja alkaa loputonta ja hidasta farmaamista ja grindaamista. Puhumattakaan että aiempi kokemus tämän sarjan kanssa kertoo että tämä pelisarja on todella hidas alkamaan ja helposti erittäin puuduttava, joten rahaa en ajatellut tähän käyttää ja vahvasti epäilen että ei kovin paljoa tulisi pelattua, vaikka peli PS Plussaan tai Now'hun napahtaisikin.
7. Day Before
Tästä tulee omalla kohdalla vähän sellaisia No Man's Sky tyylisiä vivahteita. Vaikea uskoa että tämä on edes vakavasti otettava peli ja jos se joskus ilmestyy, siis oikeasti, niin sukeltavaa varmaan myös aika nopeasti. Iso syy on siinä että monet asiat mitä tästä on kuullut ovat melko ympäripyöreitä ja pelin kokoskaala tuntuu aika isolta huomioiden millaiset tekijät pelillä on. Kun Early Access pelit muutenkin on sellaisia joihin suhtaudun suurella varauksella, tulee tämä varmasti passattua.
6. Lost Judgment
Judgment ei napannut juuri yhtään, joten tätä ei tule edes harkittua. Voi tietysti olla että jos se tulee vastaan joskus tulevaisuudessa samalla tavalla kuin se ensimmäinen peli, niin sitä saattaa vilkaista, mutta sen verran heikon vaikutelman ensimmäinen peli antoi, että tämä ei vaikuta kovin hyvältä.
5. Persona 5 Royal
Jos en olisi pelannut perusversiota, niin harkitsisin oitis, mutta kun tiedän että peli on paikoitellen turhauttava, hidas ja ylitsevuotava sisällössään niin tiedän että paketti puuduttaa jo ennen tutoriaalien loppua. Vaikka pelissä olisikin lisäyksiä. Ne lisäykset eivät kuitenkaan millään tavalla riitä siihe, että koko roskan aloittaisi kokonaan alusta asti, kun sen on kerran pelannut kokonaan loppuun asti.
4. Wo Long: Fallen Dynasty
Demon jälkeen on aika selvää että tuskin tulee tätä pelattua sillä sen verran lattean vaikutelman jätti. Puhumattakaan että Kiinan Kolmen Kuningaskunnan tapahtumat eivät ole edes historiallisessa mielessä mitenkään kiinnostava tapahtuma-aika tai paikka.
3. Death Stranding 2
Eipä se ykkönenkään koskaan kiinnostanut, mutta sitäkin tuli pelattua kun se alkoi olla joka paikassa ilmaisena. Siinä muodossa tätäkin tulee pelattua, jos tulee, mutta ei tästä mitään ole aikomusta maksaa, eli täysi passaus, kunnes on osana PS Plussaa tms.
2. Forspoken
Peli josta on kuullut todella paljon, mutta joka ei ole oikeastaan missään kohtaa isommin kiinnostanut. Ehkä kokeilumielessä, mutta en ostaisi. Näin oli ennen tätä yhtä (tällä hetkellä) viimeisintä traileria jonka jälkeen se kiinnostus kokeilla on hävinnyt pitkälti täysin, sillä nyt päähahmo vaikuttaa todella ärsyttävältä.
1. Starfield
Samaa Bethesda sontaa mitä Elder Scrollsit ja Fallout ovat olleet ja tuskin minkäänvaltakunnan korjauksilla ja parannuksilla, joten turha tähän on aikaa käyttää.
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.